BIO EN CATALÀ

PDF > CV Resumit

·

Llucià Homs (Vic, 1969) és consultor cultural, comissari d’exposicions, art advisor i analista del mercat de l’art. Els seus vint anys de galerista li han donat l’experiència per liderar projectes com Talking Galleries, el think tank internacional que fundà el 2011 sobre les pràctiques del galerisme i el sistema de l’art, o LOOP, la fira i festival de videoart de Barcelona; així com la plataforma cultural Hänsel* i Gretel* centrada en la tríada cultura-ciutat-Barcelona. També és articulista a La Vanguardia, on escriu una columna setmanal sobre el mercat internacional de l’art; dona classes a la Universitat de Barcelona sobre l’economia de l’art i des de 2019 dirigeix també la Fundació Salvat.

El seu pas pel sector públic com a director a l’Institut de Cultura de l’Ajuntament de Barcelona (2011-2015) i de La Virreina Centre de la Imatge, articula una trajectòria professional polièdrica, com a empresari d’indústries culturals i com a gestor cultural públic. Aquest fet li permet entendre, des de la multidisciplinarietat, quins són els debats socials i els reptes que presenta un món canviant i complex com l’actual.

L’any 2023 va guanyar el Premi GAC (Galeries d’Art de Catalunya) pels 10 anys de Talking Galleries i la revista Forbes el va escollir com un dels 25 professionals més rellevants de l’escena artística espanyola.

Des de 2015 viu entre Barcelona i Londres.

*  Formació i inicis com a galerista

Aquest amant de l’òpera i la literatura va estudiar Dret a la Universitat de Barcelona i un curs a l’IESE Business School sobre direcció i administració d’empreses per potenciar la manera com entén la gestió cultural. Més endavant va cursar lliurement les assignatures d’arts visuals d’Història de l’art (UB) i, el curs 2003-2004, el màster en Comissariat i pràctiques culturals en art i nous mitjans al MECAD (Media Centre of Art & Design) com a base formativa per a la seva trajectòria curatorial.

El 1993 va iniciar el seu camí com a galerista a Barcelona. Amb la Galeria Llucià Homs va desenvolupar una línia que defensava la producció artística del present, representant un grup d’artistes emergents a través d’un dens programa de més d’un centenar d’exposicions, activitats i participacions en fires internacionals.

Compromès amb la seva professió, com a galerista va tenir responsabilitats a l’Associació de galeries Art Barcelona, de la qual va ser vocal i tresorer. També va ser vicepresident del Gremi de Galeries d’art de Catalunya, vicepresident de la Unión de Asociaciones de Galerías de Arte de España i vocal de la Federation of European Art Galleries Association, el que li va servir per entendre quines són les grandeses i mancances d’aquesta professió. Uns coneixements que fructificarien en posteriors projectes.

*  Gestió cultural

La seva experiència com a gestor cultural va començar a primers dels 2000 fundant l’empresa Binomio Gestión Cultural, al temps que formà part del Consell d’administració de l’entitat financera Caixa Manlleu (posteriorment Grup BBVA) i de la seva fundació. Aquesta experiència li va permetre aprofundir en els criteris de gestió i rigor del món financer per aplicar-los a la gestió de la cultura, sense defugir la importància del seu objecte social.

A l’any 2003 va fundar junt amb altres socis LOOP Videoart, una plataforma que s’ha convertit en un punt de trobada internacional especialitzat en vídeo i artist film. L’esdeveniment integra una fira i un festival que omplen cada any la ciutat de Barcelona de propostes videoartístiques, així com l’espai de debat LOOP Talks. Per aquest projecte varen rebre el Premi de l’Associació Catalana de Crítics d’Art del 2003 i el Premi BMW a la Innovació el 2005. LOOP s’ha estès a ciutats com Berlín, Madrid, París, Londres, São Paulo, Nova York o Shanghai.

Fruit del neguit per emprendre nous projectes relacionats amb la cultura, el 2009 va crear La Fàbrica Barcelona junt amb l’empresa de gestió cultural La Fábrica de Madrid. Com a soci director va impulsar diversos projectes, entre els quals destacaren el PhotoMeeting Ojo de Pez sobre fotografia documental o el festival de cultura contemporània EUROPES.

*  Experiència en el sector públic

Amb motiu del seu nomenament com a Director de Promoció dels sectors culturals a l’Institut de Cultura de l’Ajuntament de Barcelona el 2011, i fruit de la seva passió per aquesta ciutat, va renunciar a totes les seves responsabilitats anteriors, tancant així un cicle professional com a empresari cultural i encetant-ne un de nou amb ple compromís amb el servei públic.

Aquesta nova responsabilitat el va conduir a haver de pensar estratègicament la ciutat des d’un element clau com és la cultura i a aportar plans d’accions operatius: la ciutat de Barcelona en relació amb el seu ecosistema cultural, de la qual deriven la rellevància de la creativitat i el coneixement; així com la cultura com a motor d’innovació i com a element de participació i cohesió social, el foment de les indústries culturals, les noves centralitats urbanes, la projecció internacional de la ciutat o la seva especial relació amb el turisme. Reptes pels quals va treballat intensament i pels quals va adquirir un valuós coneixement en diferents matèries i en gestió d’equips.

A més de la interlocució directa amb els sectors de la cultura de Barcelona, va dirigir entre altres reptes la Barcelona Film Commission, el programa de Fàbriques de creació, el nou Centre d’art contemporani de Barcelona a Fabra i Coats, les subvencions de l’Institut de Cultura i els Premis Ciutat de Barcelona, aportant en cada cas nous models organitzatius, criteris de gestió clars i orientacions definides a objectius.

Va formar part dels òrgans de govern de diferents equipaments culturals, entre els quals destaquen el Macba, el Liceu, L’Auditori, el Palau de la Música Catalana, el Mercat de les Flors, el Museu Picasso o el CCCB; d’institucions com la Spain Film Commission o l’Institut Ramon Llull, entitat encarregada de la internacionalització de la cultura catalana. Va dirigir de manera directa La Virreina Centre de la Imatge, un dels equipaments clau de la ciutat en relació amb l’art contemporani, on va portar a terme exposicions d’artistes de primer nivell internacional com Ai Weiwei, Sophie Calle, Alberto García-Alix, Martin Parr o Michael Snow, junt amb un intens pla de programes públics.

*  Retorn al sector privat

Acabat el cicle a la funció pública, el 2016 va tornar a la gestió d’iniciatives empresarials amb una combinació de nous projectes i responsabilitats sempre dins del sector cultural, abastant la consultoria estratègica i l’edició de publicacions amb Hänsel* i Gretel*, on treballa per organismes com la UNESCO o l’Ajuntament de Barcelona, entitats com la Fundació La Caixa o la Fundació La Pedrera. Tanmateix, va reprendre la seva involucració com a soci de la plataforma LOOP i forma part del Patronat del Museu Picasso i del recent Consell assessor estratègic del MNAC (Museu Nacional d’Art de Catalunya), al temps que exerceix de comissari d’exposicions en projectes expositius com els de Bill Viola o Josep Guinovart a Barcelona.

Assessora col·leccionistes privats i institucionals com a art advisor i és d’analista del mercat internacional de l’art liderant projectes com Talking Galleries, el think tank sobre les pràctiques del galerisme que els últims anys ha expandit a ciutats com Londres, París, Seül, Nova York, Berlín o São Paulo; al temps que escriu setmanalment una columna a La Vanguardia sobre l’actualitat del mercat de l’art

Des de 2019 dirigeix també la Fundació SALVAT, que té com a missió promoure i desenvolupar la investigació científica en tecnologia farmacèutica, contribuir a impulsar la cultura a través del mecenatge musical i artístic, i ajudar a altres entitats amb una decidida vocació assistencial cap a persones i col·lectius en situació de vulnerabilitat.

*  Activitats docents

Durant la seva carrera ha sigut conferenciant, col·laborador en publicacions culturals i ponent en màsters de gestió cultural. El 2021 reprèn una de les seves vocacions més íntimes, la docència, que desenvolupa tant a Londres, dirigint un programa amb el Sotheby’s Institute sobre mercat de l’art, com a Barcelona, al Màster en Art Contemporani: Context, Mediació i Gestió de l’IL3 – Universitat de Barcelona.